Jeri Ellsworth zelf gemaakte flipperkast 'As seen on TV'

Zelf een flipperkast maken is verslavend ! Toen Ben Heck verscheen op Jeri Ellsworths show, kon hij haar overtuigen om ook aan haar eigen flipperkast te beginnen. Er is nu een beetje een race aan de gang tussen beiden om als eerste hun flipperkast af te werken.
Jeri post filmpjes op haar website, fatmanandcircuitgirl.com waarin ze de vooruitgang toont. Er is zelfs een live stream waar je haar in haar werkplaats bezig ziet terwijl ze aan de flipper werkt. Bezoekers kunnen via het internet live vragen stellen of suggesties doen.
Verder heeft ze enkele interessante filmpjes op haar site staan, onder meer over haar laser cutter om zelf plastics uit te snijden, ze legt uit hoe je plexi kan buigen in een oventje om zelf je ramps te maken, enz.

Dit artikel wordt verder aangepast naargelang het werk aan haar flipperkast vordert.

We interviewden haar om de achtergrond over haar zelfgemaakte flipperkast te leren kennen.

Kan je jezelf kort voorstellen, voor de mensen die nog nooit van jou of je website gehoord hebben ?
Ik ben waarschijnlijk het best bekend door mijn rare levensloop. Als tiener ben ik gestopt met school, leerde ik autos ombouwen en deed ik mee aan stock-car races. Daarna verkocht ik mijn wagens en begon ik een computerwinkel, die uitgroeide tot een keten met vijf winkels. In 2000 verkocht ik alles en leerde ik mezelf met de hulp van enkele mentors van computerchips te ontwerpen. In 2004 ontwierp ik het C-64 Direct to TV spelconsole die goed verkocht .

Je hebt een indrukwekkende verzameling van flipperkasten. Hoe ben je met flippers in contact gekomen ? Wanneer begon je kasten te kopen ?
Ik begon te flipperen wanneer ik als kind werkte in een bowlinghal. De eigenaar had een 8-ball Deluxe flipperkast. Hij speelde er vaak op en ik keek ernaar. Na een tijdje mocht ik de overblijvende credits op de kast spelen en ik was direkt verslaafd.
Wanneer ik mijn computerwinkels had, kocht ik enkele arcadekasten en flipperkasten om ze op free play in de winkel te zetten. Toen waren flippers weinig waard, ik kreeg ze bijna gratis. Nadat ik mijn winkels verkocht heb ik ook al mijn machines weggegeven.
In 2004 begon ik rond te zoeken naar locaties om flippers te spelen in de buurt van Portland, Oregon. Het was frustrerend dat de meeste kasten onderhoud nodig hadden, dus na al die jaren kocht ik opnieuw mijn eerste flipperkast. Al snel begon mijn verzameling te groeien tot meer dan 60 toestellen.

Hoe kwam je op het idee om een flipperkast zelf te maken ?
Als kind heb ik al een heel eenvoudige flipperkast gemaakt. Die had werkend slingshots, geluid en kon de score bijhouden door middel van een omgebouwde rekenmachine. Spijtig genoeg heb ik die niet meer, als kind denk je niet vaak aan de toekomst.
Wanneer ik mijn computerwinkels had begon ik een project dat een Commodore 64 en een eigengemaakt driverboard gebruikte om de lampen en spoelen aan te sturen in een zwaar beschadigde Black Belt flipperkast. Ik wou het speelveld ombouwen naar een spel dat gebaseerd was op een spel dat je op BBS'en speelde waarbij je in computers moest inbreken. Het verkopen van mijn winkels maakte een einde aan dit project.
De huidige flipperkasten die ik maak zijn vooral gebaseerd op mijn verlangen om de bestaande tekortkomingen in de bestaande modellen te verbeteren, zoals de enorme bedrading en componenten die vaak kapot gaan.

Werk je alleen aan de kasten of krijg je hulp ?
Momenteel zijn we bezig aan twee projecten. De ene is vooral mijn eigen ding, het thema is 'As Seen on TV' en gaat over alle rommel die op infomercials worden verkocht en eigenlijk niet goed werken. Die kast wordt door mij ontworpen, maar de bezoekers aan de live video chat geven veel suggesties.
Het ander project is samen met Tanio. We kregen het idee van 'Pin Hack' op te starten, waarbij groepen van mensen samenkomen voor een week en proberen van een machine te maken. We hebben een week gewerkt in en hebben een eenvoudige head-to-head speelveld opgezet. We willen het Pin Hack proces verder uitbouwen met generieke aansturingsprinten, lege speelvelden en andere componenten, zodat mensen zich op het creatieve proces kunnen concentreren en zich minder met het technische gedeelte moeten bezig houden.

Je maakt niet een maar twee flipperkasten tegelijk. Waarom ?
'As Seen On TV' begon als opwarming voor Pin Hack. Ik wou onze week van PinHack ingaan met al wat achtergrond van de problemen die we zouden tegenkomen bij het maken van een eigen werkende flipperkast. Het was zeer leerrijk.

Heb je al een idee hoe de afgewerkte kast eruit zal zijn ? Of probeer je gewoon elke dag iets nieuws en zie je of het werkt ?
Ik heb geen idee hoe de afgewerkte flipper eruit zal zien. 'As Seen On TV' is een speeltuin waarmee ik experimenteer. Je raakt snel verlamd als je je druk maakt over dingen die niet gaan werken in een project. Daarom werk ik steeds verder en laat ik het ontwerp van richting veranderen wanneer nodig.

Nu zien we enkel een whitewood, is het de bedoeling van een volledig afgewerkte flipperkast te maken (met artwork, spelregels, geluide, enz) of zie je gewoon waar je zal eindigen ? Ga je het artwork, geluiden enz ook allemaal alleen maken ?
Ik zal veel hulp nodig hebben voor deze zaken maar ik wil alle gameplay en spelregels alleen te bepalen.

Heb je al een idee wat voor technologie je gaat gebruiken om alles te controleren ? Hoe switches uitlezen, spoelen en lampen uitsturen, enz ?
Dat is een gebied waar ik goed in ben, aangezien ik dagelijks met dit type electronica bezig ben. Hier ook wordt het testen wat wel en niet werkt. We werken aan een Pin Hack bord dat conventioneel is in de mate waarin het omgaat met switches, lampen en spoelen. As Seen on TV wordt een test voor de vereenvoudigde bedrading.

Wat zijn je favoriete flipperkast ontwerper en flipperkasten ? Is de layout van je speelveld beinvloed door een specifieke kast of ontwerper ? Of probeer je alles zelf uit te vissen ?
Ik vind de kasten van veeel verschillende ontwerpers goed. Mijn favoriete kasten momenteel zijn Black Knight 2000, Jack*bot, Fish Tales en El Dorado.
Ik probeer zowel enkele aspecten van 'flow' games met die van 'stop and go' te combineren.