Hoe valsspelen bij het flipperen

Flipperkasten zijn over de jaren heen steeds aangepast om de exploitant te beschermen tegen misbruik.. er zijn nog maar weinig manieren om echt vals te spelen.
Ik ken geen enkele manier om gratis spellen uit een kast te krijgen. Een munt aan een touwtje werkt al heel lang niet meer, zeker niet bij electronische muntproevers.

De meeste truuks hier beschreven zijn om meer punten te krijgen tijdens een spel. De meeste van die technieken zijn niet toegelaten tijdens wedstrijden, gebruik ze enkel thuis of op locatie om je naam bovenaan die high score lijst te krijgen.

Ken je nog truuks en wil je ze delen met anderen ? Mail me.

Leer de spelregels en alles ivm verborgen modes

Klinkt eenvoudig, niet ? Zoek alles op dat je kan vinden over de spelregels en strategie die je kan toepassen. Het is niet echt valsspelen, maar gewoon je huiswerk doen.
Flipperkasten zijn zo complex geworden dat degene die de bal het langst in het spel houdt niet de meeste punten haalt. Je moet een strategie hebben, sommige dingen moet je voor andere halen, enz.
Verder zijn er ook verborgen dingen die je extra punten kunnen opleveren. Bv op Bram Stokers Dracula wanneer de bal in het asylum valt krijg je 5 miljoen punten. Maar druk beide flippers tegelijk in en je krijgt er nog eens 5 miljoen extra !
Andere spellen hebben dan weer geheime combinaties die je moet indrukken vooraleer je een spel start.. deze starten bv een extra (video) mode. Meestal kan je niet enorm veel punten extra verdienen, maar soms zijn ze wel bruikbaar.
Nog een voorbeeld: in Final Draw multiball op Bally World Cup Soccer, schiet je de goal voor een jackpot en dan moet je een ramp opschieten om de jackpot opnieuw aan te krijgen. Maar je kan eenmaal de extra bal knop indrukken om een jackpot aan te krijgen, dat scheelt je een ramp. (dit is gelijkaardig aan de 'launch' knop indrukken tijdens de videomode op Attack from Mars en Medieval Madness. Niet veel mensen weten dit, jij nu wel dus heb je een voordeel.

One ball multiball

Deze truuk is mogelijk op flipperkasten die zowel een automatische plunger als een manuele hebben.
Wanneer multiball begint dan schiet de kast de ballen in de shooter lane en de automatische plunger schiet ze op het speelveld. Het is echter mogelijk om de manuele plunger ver genoeg in te drukken zodat de automatische plunger niet ver genoeg reikt om de ballen af te schieten.
Het resultaat is dat je multibal start maar de ballen liggen mooi in de shooter lane. Terwijl je speelt moet je wel de plunger ingedrukt halen, dit kan je ofwel doen met je heup of met je rechtse hand.
Het voordeel is duidelijk: je kan mooi de jackpots aanschieten terwijl maar 1 bal in het spel is, geen chaos op het speelveld en ballen die elkaar wegduwen.. Raak je toch een bal kwijt dan schiet je er gewoon opnieuw een in het speelveld.

Free multiball

Dit is gelijkaardig aan de 'one ball multiball'.
Wanneer de kast een bal afschiet, duw de manuele plunger ver genoeg in zodat de automatische hem niet kan afschieten, en de bal de switch niet raakt die detecteert of er een bal ligt.
En nu.. gewoon wachten. De flipperkast denkt dat deze bal verdwenen is, zal alle spoelen activeren. Hopelijk had je geen bal gelockt op het speelveled want de kans is groot dat de flipper deze bal zal vrijgeven. Wanneer ze de bal niet vindt zal de kast een nieuwe bal geven.
Gratis multiball ! 2 ballen voor de prijs van 1 ! Ofwel schiet je ze beide af ofwel hou je zoals hierboven beschreven de manuele plunger ingedrukt zodat je 1 bal in reserve houdt.
Let op dat deze techniek niet goed werkt op elke kast. Het hangt er allemaal van af hoe de software geschreven is om ballen te zoeken en te compenseren. Deze techniek kan zelfs in je nadeel uitdraaien ! De kans is groot dat wanneer je eerste bal verliest dat ook het einde van die bal is, zelfs terwijl er nog een actief is op het speelveld.

Opto switchen

Sommige opto switchen kan je beinvloeden met een laser pointer. Een gesloten switch (iets blokkeert de lichtstraal) kan je laten denken dat hij open is door met een laser pointer in de ontvanger led te schijnen.
Op sommige gokkasten of redemption games kan je dit toepassen.
Of dit werkt zal afhangen van het type laserpointer (de kleur en kracht) en welk type flipperkast het is. Williams flipperkasten gebruiken bv een specifiek type van opto. Sega en sommige Stern flipperkasten gebruiken opto's met een zichtbare (rode) led, de kans dat je die kan beinvloeden met een rode laserpointer is al groter.
Of het op flipperkasten ook nog nut heeft en er je voordeel kan uithalen valt te betwijfelen: zowat alle opto switches (althans die aan de bovenkant van het speelveld die je kan zien) zijn normaal open: er blokkeert niets de lichtstraal. Het enige dat ik me kan inbeelden is dat je op deze manier de kast doet denken dat bv gelockte ballen verdwijnen.. Afhankelijk van het type flipperkast en de situatie waarin je spel is, kan dit ervoor zorgen dat de kast een ball search begint (en alle spoelen activeert op zoek naar de 'verdwenen' flipperballen) of extra ballen op het speelveld schiet. Op Bram Stokers Dracula kan je misschien de kast doen denken dat de bal tijdens mist multiball van de magneet is afgeschoten.

Instant multiball

Nog iets dat niet op alle spellen werkt, maar wel op de meeste oudere. Wanneer je voldoende credits op de kast hebt staan, en je bent een multiball aan het spelen: druk een nieuw spel af. Soms begint dit spel onmiddellijk terwijl je nog meerdere ballen op het speelveld hebt: instant multiball!
Een variatie hierop: als je spel gedaan is en je had voldoende ballen gelockt maar had de multiball net niet kunnen opstarten, druk dan op het einde van het spel onmiddellijk op de startknop om een nieuw spel te beginnen. De kast krijgt dan geen tijd om de gelockte ballen vrij te geven en je begint je nieuwe spel met de ballen reeds gelockt zodat je veel sneller multiball kan opstarten.

Zet de kast zelf waterpas

Niets houdt je tegen om een kast die scheef staat zelf waterpas te zetten. Op cafe schuif je enkele bierviltjes onder de poten.
Terwjil je toch bezig bent: schuif iets onder beide voorpoten. De kast zal niet meer zo steil staan. De meeste flippers spelen dan trager en worden gemakkelijker.

Geldstuk aan een touwtje

De oude truuk van een geldstuk aan een touwtje te gebruiken om je geldstuk terug te krijgen werkt niet op alle kasten. Het hangt er van af hoe oud de kast is en welk type muntproever geinstalleerd is. Je moet er ook wat ervaring mee hebben, niet iedereen kan het zomaar.

Naar het schijnt werkt het beter wanneer je een draadje met wat soldeersel aan de zijkant van een munt vastzet, ipv een gaatje te boren en daar een touwtje doorheen te steken..

Iemand postte dat hij vroeger als kind een rietje gebruikte en water. Na voldoende water te laten lopen waar de munt ingaat, gaf de kast gratis credits.
Probeer dit enkel op eigen risico !! Wat je doet is water gebruiken om een kortsluiting te maken tussen de contacten van de schakelaar. Dit is riskant, kan schade toebrengen aan de electronica van de flipperkast en is zelfs gevaarlijk voor uzelf, want sommige types van flipperkast is hoogspanning aanwezig aan de binnenzijde van de muntdeur !