Hoe 'ball trough' problemen testen en repareren

Dit artikel bespreekt hoe je probleem met de ballengoot moet oplossen. Het gaat met name over de ballengoot voor 6 flipperballen, aangezien de meeste flippers die gebruik maken van dit onderdeel er vroeg of laat problemen mee krijgen. Maar de manier om problemen te zoeken kan je op andere ballengoten en op normale opto switches ook gebruiken. Geeft uw flipperkast te veel ballen bij het begin van een spel, dan ligt de oplossing hier..

Williams en Bally maakten een aantal flipperkasten die gebruik maken van 6 flipperballen: Popeye, Star Trek The Next Generation, Indiana Jones, Demolition Man en Judge Dredd. Om 6 flipperballen te detecteren ontwierp Williams nieuwe opto bordjes, part numbers A-17981 en A-17982.

Spijtig genoeg was er een ontwerpfout met deze borden. De weerstanden die erop gebruikt zijn worden veel te warm. Als de flipper uren lang opstaat dan verbrandt de printplaat of komen componenten los. De meeste flipperkasten in exploitatie zijn al enkele malen hier aan gerepareerd, waar soms het nodige hack-werk aan te pas kwam..

Heb je een van de genoemde flipperkasten en geeft deze bv 2 ballen bij het begin van een spel, dan heb je heel waarschijnlijk een probleem met deze printplaatjes. Het is een gekend probleem: de flipperkast geeft teveel ballen.

Zoals in de fotos getoond zijn nieuw ontworpen printjes te koop. Deze hebben niet het probleem dat ze te warm worden. De originele printjes zijn ook nog steeds te koop, voor thuis werken die heel goed, enkel wanneer de flipperkast nog in exploitatie is en uren aan een stuk aan staat dan kan je beter de repro printjes installeren.

In plaats van ineens nieuwe printjes te kopen (want ze zijn soms redelijk duur) kan je best eerst zien in welke staat je huidig printje is en of het nog te repareren valt.

De manier waarop deze printjes werken is niet ingewikkeld. Aan elke kant van de metalen ballengoot hangt een printje gemonteerd. Het ene (aan de kant van het speelveld) bevat infrarood detectors. Deze zien eruit als heel donkere leds.
De andere print, aan de kant van het deurtje, heeft een aantal infrarood zenders. Deze zien eruit als paarse ledjes.
De zender en ontvanger staan recht tegenover elkaar, de infrarode lichtstraal van de zender schijnt recht in de ontvanger, tenzij er bv een flipperbal tussen komt en de straal onderbreekt.
Ziet de ontvanger geen lichtstraal dan wordt de switch als gesloten gedetecteerd in de switch matrix test.

IR ontvangers gaan bijna nooit kapot. De zenders daarentegen gaan wel af en toe kapot. En zoals gezegd hebben deze specifieke printjes vaak problemen met de weerstanden erop.

Hoe testen we nu deze printplaatjes ?

1. Test eerst de ontvangers. Ze gaan weinig kapot maar het is mogelijk, ze testen is eenvoudig.
Haal alle flipperballen uit de ballengoot.
Vijs het opto zender printje los van de ballengoot (dichtst bij de muntdeur).
Ga in de switch test mode .
Schijn met een zaklampje door elk gat in de metalen ballengoot. Recht in de ontvanger die aan de andere kant zit.
Deze moeten de lichtstraal detecteren en de switch zal in de switch test reageren.
Controleer dat het nummer en de beschrijving op de display overeen komt met de opto die je aan het testen bent.
Als alle ontvanger leds werken dan zit het probleem waarschijnlijk bij de zender leds.

2. Controleer de zender leds. Hier vind je waarschijnlijk een probleem.
Infrarood licht kan je niet met het blote oog zien. Maar een digitale camera kan dat wel registreren. De gemakkelijkste manier om te zien of een IR-led kapot is, is van het printplaatje los te maken van de ballengoot (was in de voorgaande stap al gedaan). Laat de connector ingeplugd en zet de flipperkast aan. Alle leds moeten dan beginnen branden.
Kijk je op het schermpje van je digitale camera (of neem je een foto) dan moet je elke paarse infrarood led zien branden. Is er een (of meerdere) die niet branden dan weet je dat die een probleem heeft.
Ofwel moet de infrarood led vervangen worden, of de weerstand die erbij hoort heeft een probleem.

onthou welke led niet branden, haal het printje uit de flipperkast, en je kan op zoek gaan. Met een multimeter kan je alles op continuiteit testen, zien dat alles nog goed gesoldeerd is, de weerstanden niet kapot zijn, enz.

ball trough pcb
Een originele print bovenaan, de repro onderaan.

ball trough pcb
Andere kant van de originele en repro print.

ball trough pcb
De zender-print is verwijderd van de ballengoot. Door de gaatjes in het metaal schijnt normaal de infrarood straal in de ontvangers aan de andere zijde.
Ga je nu in de switch test en schijn je met een zaklamp in die gaatjes dan kan je de ontvangers testen.

ball trough pcb
Repro pcb geinstalleerd.

ball trough pcb
Flipperballen in de ballengoot rusten in de V-vormige opening en onderbreken de infrarode stralen.

ball trough pcb
Hier zie je de infrarode leds branden als paars licht.

ball trough pcb
De switch matrix test die je op de display ziet. Alle opto switchen moeten als open gedetecteerd worden wanneer er geen flipperballen in de goot liggen. Laat je nu een flipperbal in de goot rollen dan gaat hij voorbij elke infrarood opto rollen en de lichtstraal ervan blokkeren, dit zie je dan telkens op de display.

Fotos gemaakt door Michel Oversteyns.