Merlins Magic
Op de Rock around the jukebox beurs in Rosmalen, stelde Henk de Jager zijn laatste nieuwe creatie voor: Merlins Magic.
Merlins Magic is een unieke flipperkast, Henk heeft ze helemaal zelf gemaakt. Het spelontwerp, houtwerk, electronica,
assemblage, tekeningen, .. heeft hij allemaal zelf gedaan.
Het is niet de eerste keer dat Henk
een flipperkast zelf maakt, elke keer worden ze complexer en complexer.
Een overzicht van het speelveld. Niet zo speciaal zeg je ? Dat denk je verkeerd !
Zoals altijd heeft Henk zijn best gedaan om unieke elementen in te bouwen.
Merlins Magic heeft niet minder dan vijf 'industry firsts' voor een electro-mechanische flipperkast.
Spelregels: links onder op het speelveld is er een rij lampjes die elk om beurt een verschillende score aangeven.
30, 50, 300 of 500 punten. Elk van de 50 punten kan ook een MAGIC letter verlichten. Spel MAGIC voor een extra bal.
Dit verlicht ook het linkse gat voor '500 points scores Magic Match'.
Henk toont de binnenkant van de flipperkast.
Komt de bal in de baan helemaal links, dan gaat een plastic post omhoog om de bal tegen te houden. Alle lichten op het speelveld
gaan uit.
Dit type post is al op andere flipperkasten gebruikt maar telkens tussen de flippers. Het is de eerste keer dat hij
ergens anders op het speelveld staat en door de speler wordt gecontroleerd.
Druk de linkse flipperknop in om te bepalen wanneer de post naar beneden gaat en de bal in het 'Merlins Magic' gat valt.
De punten dat het oplevert hangt af van welk lampje net verlicht was, om beurten lichten ze op.
Industry first nummer twee: 'Magic Match'. Dit wordt geactiveerd wanneer de speler 500 punten in Merlins Secret Saucer haalt.
Magic Match betekent dat de speler verzekerd is om te matchen op het einde van het spel.
De match sequentie loopt zoals altijd. Wanneer het geselecteerde getal niet overeen komt, dan gaan de lampjes onder de ketel op de kopruit
branden en begint de matching opnieuw. Het proces blijft zich herhalen tot het nummer overeenkomt met het laatste getal van de
score van de speler. Aangezien er 10 mogelijkheden zijn, wordt de match sequence gemiddeld vijf keer herhaald.
Dedicated to David Gottlieb. Let ook op de volgorde van de bal in spel.
Nog een industry first: een magneet op een electromechanisch spel. Wanneer 'spellbound' verlicht is, activeert de gele bumper
een magneet onder 'magic spot'. Dit scoort tussen 250 en 2550 punten.
Magic Claudron. Rechts op het speelveld is een ster rollover die 100 punten scoort.. maar schiet tegen de 'open' schakelaar
en iets speciaals gebeurt..
..de rollover verdwijnt opeens en een gat komt in de plaats !
Dit scoort 300 punten en verlicht een MAGIC letter.
Om dit stuk speelveld te bewegen is een speciaal mechanisme met een motor gebouwd.
Let ook op de poortjes bovenaan deze doorgang. Zo kan je de bal opnieuw naar de bovenzijde van het speelveld schieten.
Raakt de bal maar halverwege dan wordt hij opnieuw in de shooter lane afgeleid en wordt 'spellbound' verlicht.
De laatste industry first is een dubbele Special. Kan je MAGIC verlichten en de gele bumper raken, dan wordt er een dubbele special verlicht. Gaat de bal langs onder uit het spel dan krijg je een vrij spel, gaat de bal langs de outlanes weg dan krijg je zelfs twee vrije spellen.
Henk legde me ook enkele aanpassingen uit die hij nog had aangebracht. Hij had verwacht dat de gele bumper bovenaan de flipperbal
vaker in de linkse baan zou botsen. Dit bleek niet het geval te zijn, dus werd er boven die bumper nog een gat toegevoegd
dat de bal in die baan wegschiet.
Rechts onderaan op het speelveld was er ook nog een postje toegevoegd om te zorgen
dat de magneet de bal beter vasthoudt nadat je de gele bumper raakt.
Om het bewegende speelveld te verbergen is er een grote plastic, die ervoor zorgt dat er een grote scheiding is tussen
de boven- en onderzijde van het speelveld.
Onder de plastic (onder Merlijns hoed) is er een slingshot kicker die de bal
krachtig omhoog schiet. Samen met de bumper zorgt dit voor veel actie, een flipperbal kan lange tijd in de bovenste helft
van het speelveld blijven.
Komt de bal dan eindelijk naar beneden, is het niet altijd even eenvoudig om de bal opnieuw
naar boven te schieten..
Voor flipperkast onderdelen kan je terecht bij Pinballshop.nl (affiliate link).